Start de wagen nooit zomaar op om te “checken” of deze nog start. Dit zal je batterij alleen maar uitputten.
Tip: Start de wagen enkel indien nodig en zorg er zeker voor dat je voldoende rijdt. Maak desnoods een klein ommetje om je batterij terug bij te laden (minstens 10 minuten rijden).
Zorg ervoor dat, wanneer je wagen buiten staat, de voorkant goed beschut is tegen de koude wind. Hoe kouder de motor, hoe meer energie er nodig zal zijn om deze te starten. Hoe kouder de batterij hoe minder energie deze kan leveren.
Tip: Je kan eventueel een oud deken over de motorkap hangen om de motor te beschermen tegen de koude wind.
Een koude batterij wordt veel langzamer opgeladen.
Tip: Schakel daarom niet noodzakelijke verbruikers tijdelijk uit als je gaat rijden. Vb zetelverwarming, radio en multimedia, zet je achterruitontdooiing uit wanneer je ruit ontdooid is.
Bij oudere wagens kan er corrosie ontstaan rond de polen van de batterij. Deze zorgt in veel gevallen voor extra weerstand in de verbinding en zal de startcapaciteit sterk verminderen.
Tip: Je kan de polen eenvoudig zelf reinigen door deze af te spoelen met warm water. Als de polen terug droog zijn kan je deze beschermen met accupoolspray of vaseline. Opgelet! Batterij zuur is schadelijk voor het milieu.
Niet alleen koude maar ook warme temperaturen zijn erg belastend voor de batterij.
Tip: Zorg er indien mogelijk voor de wagen in een schaduwrijke omgeving te parkeren.
Als het toch misloopt en de batterij plat raakt, gebruik je best nooit startkabels. Tegenwoordig bevatten wagens veel gevoelige elektronica die je door het gebruik van startkabels kan beschadigen.
Heb je vragen of problemen? Aarzel niet ons te contacteren.