De winterkou heeft zijn charmes. Je doet je dikste jas aan. Wintertrui, muts, sjaal, handschoenen, dikke sokken en je bent vertrokken. Maar je wagen heeft die luxe niet. Laat de accu van je wagen tijdens de winter niet in de kou. De koude raakt rechtstreeks alle onderdelen van je wagen. Met alle gevolgen van dien. Je bibbert niet alleen van de kou maar ook van de schrik dat je wagen niet zal starten. Of dat de handrem vastgevroren staat.
Geen zin in pech? Warm je wagen op!
Denk even aan een avondje sporten. Je hebt de hele dag gewerkt. Thuis was het de gebruikelijke avondrush. Daarna heb je even tv gekeken en heb je jezelf dan toch zover gekregen om te gaan sporten. Ga je er direct volop invliegen? Dat is niet verstandig. De kans op een spierscheur of andere blessure is groot. Start je work-out met een rustige opwarming. Je spieren krijgen warm en zijn soepel om te sporten.
Zo is het ook bij een wagen. Je wagen is na enkele uren vrieskou tot op het bot verkleumd. Geef hem de tijd om even op te warmen vooraleer je hem volle bak laat presteren.
Hoe warm je jouw wagen op?
De eerste stappen zijn het vermijden van bevriezing. Gebruik koelvloeistof met antivries. Een andere onzichtbare aanpassing is die aan de dieselpomp. Zonder dat je het weet, tank je vanaf november andere diesel. Deze bevat stoffen die de diesel bestand maakt tegen hoge vriestemperaturen. Althans tot -25° C, wat ruim voldoende is om onze winters te overleven.
De beste warming-up voor je accu is verrassend. Je lampen aan laten liggen zuigt jouw accu leeg, toch? Dat zou je inderdaad denken. Maar bij extreme koude is het net goed om je koplampen eventjes te laten branden net voor je jouw wagen opstart. Dat hoeft helemaal niet lang te zijn. 10 tot 15 seconden volstaan. Je accu krijgt het hierdoor lekker warm vanbinnen. Zo is hij er helemaal klaar voor om hogere stroom af te geven als je jouw wagen start. Net die stroom die jouw wagen nodig heeft om na de winterkou weer volledig in vorm te zijn en je zonder pech naar je bestemming te brengen.